орієнтаційно-цільовий компонент
(стратегічна ціль (державна стратегія виховної політики, генеральна
мета виховання; етапи становлення та
розвитку виховної системи; конкретизація цілей виховання відповідно до етапів
виховання, місце
і роль класу у виховному просторі освітнього закладу)
|
У Законі України "Про освіту" підкреслено, що "Метою освіти є
всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства,
розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих
моральних якостей, формування громадян, здатних до набуття молодими
поколіннями соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського
народу, досягнення високої культури національних взаємин, формування у молоді
незалежно від національної приналежності особистісних рис громадян Української
держави, розвиненої духовності, фізичної досконалості, моральної,
художньо-естетичної, правової, трудової, екологічної культури".
Сучасна
педагогічна наука вважає, що сутністю процесу виховання є організація життя
вихованців, формування в них стійких форм поведінки у суспільстві через
навички та звички.
Найбільш характерною ознакою, особливістю виховання є його
цілеспрямованість.
Загальна мета виховання полягає у формуванні соціально активної, гуманістично
спрямованої особистості, яка у своїй життєдіяльності керується як
загальнолюдськими, так і культурно-національними цінностями, тобто має
людський та національний характер.
Загальнолюдський характер виховання виявляється в тому, що діти повинні
усвідомлювати себе як частину всієї планети, як активну складову ноосфери,
мати відповідальність за свої вчинки перед усім людством, співвідносити у
своєму світосприйнятті загальнолюдське та національне. Відчуття себе як
громадянина світу, сформованість планетарного мислення, толерантність у
ставленні до інших людей, націй, народів, відмова від національного егоїзму —
це далеко не повний обсяг питань загальнолюдського виховання.
Загальнолюдське виховання базується на концепції глобальної освіти, яка
широко розповсюджується в країнах світу. Вона передбачає включення до
навчальних планів навчальних закладів таких напрямків педагогічної
діяльності, як виховання інтересу і поваги до культур інших народів світу,
досягнення розуміння загальносвітового і специфічного в цих культурах.
Виховання на
глобальних засадах має за мету прилучити вихованців до культур і традицій
різних народів та національностей, формування на ґрунті цього
загальнолюдської свідомості та почуттів.
Загальнолюдські ідеали базуються на основних правах і духовних цінностях, до
яких належать:
- право на життя (вітальна цінність) і право на здоров'я
(валеологічна цінність);
- право на людське співтовариство (соцієтальна цінність) і право
на освіту, свободу (лібертальна цінність);
- право на працю (прагматична цінність) і право на особисту
власність (приватна цінність);
- право на пізнання (гностична цінність) і право на інформацію
(інформаційна цінність);
- право на спілкування (комунікативна цінність) і право на
індивідуальність (унікативна цінність);
- право на творчість (креативна цінність) і право на всебічний
розвиток (калокагативна цінність).
Загальнолюдський характер вихованню надають знання про людську
спільноту, її історію, народи та їх політичні взаємовідносини, про діяльність
ООН та інших міжнародних організацій, чия діяльність спрямовується на
збереження миру. Загальнолюдський характер виховання проявляється також у
пропаганді міжнародних та державних норм права людини і народів, формуванні у
студентів поваги до цих норм і принципів міжнародного права: мирного співіснування
держав, співробітництва народів і держав, незастосування сили та погрози
силового в міжнародних відносинах, рівноправності та самовизначення націй та
народів, поваги до прав людини і основних свобод, відповідальності влади за
агресію та інші міжнародні злочини; суверенітету і рівності держав,
непорушності кордонів, територіальної єдності держав, невтручання у внутрішні
справи одне одного, сумлінного виконання міжнародних зобов'язань.Одним із
стратегічних завдань реформування освіти в Україні згідно з державною
національною програмою «Освіта» є формування освіченої, творчої особистості,
становлення її фізичного і морального здоров’я. Роз’яснення цього завдання
передбачає психолого-педагогічне обґрунтування змісту і методів
навчально-виховного процесу, спрямованого саме на розвиток особистості учнів.
Потрібно
чітко визначити, які стоять завдання переді мною, щоб успішно досягнути
поставленої мети. Згідно з основними положеннями державних документів про
освіту:
·
Дитина має право на здобуття освіти,
яка має бути безкоштовною і обов'язковою, в усякому разі на початкових
стадіях. Їй має даватися освіта, яка сприяла б її загальному культурному
розвиткові і завдяки якій вона могла б на основі рівності можливостей
розвинути свої здібності і особисте мислення, а також усвідомлення моральної
і соціальної відповідальності, і стати корисним членом суспільства.
(
Декларація прав дитини )
·
…знаходити нове, досі невідоме,
ставити запитання; користуватися порівнянням та аналогією як засобами
встановлення нових ознак і якостей; давати правильність певного судження та
власної думки; виконувати творчі завдання. ( Програма загальноосвітньої школи
)
·
... формування особистості, учня (
вихованця ), розвиток його здібностей і обдаровань... (ст. 5 Закон України
про загальну середню освіту )
·
Загальноосвітня школа України має
здійснити прорив до якісної нової освіти всіх дітей шкільного віку. Це
вимагає пріоритетної уваги до навчального змісту і методик, які формують
світогляд, ціннісні орієнтації, уміння самостійно вчитись, критично мислити,
користуватися комп'ютером, здатність до самопізнання і самореалізації
особистості у різних видах творчої діяльності, вміння і навички, необхідні
для життєвого і професійного вибору.
·
... є орієнтація на розвиток творчості
- творчої активності, творчого мислення, здібностей до діяльності в нових
умовах
(
Концепція загальної середньої освіти)
·
... уміння знаходити нові ідеї та
аналізувати проблеми, брати участь у дебатах, уміння переосмислювати дії та
аргументи ... ( Концепція громадянського виховання особистості в умовах
розвитку української державності)
·
Один із пріоритетних напрямків
розвитку освіти є: формування у дітей та молоді сучасного світогляду,
розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання,
самоосвіти і самореалізації особистості.( Національна доктрина розвитку
освіти )
Проаналізувавши
основні положення державних документів про освіту я поставила перед собою ряд завдань, які
прагну успішно виконувати :
1.
виховання громадянина – патріота України,
підготовленого до життя, з високою національною свідомістю;
2.
виховання міцних переконань і потреби
поводити себе згідно з моральними нормами, які склалися у суспільстві;
3.
виховання в учнів свідомого ставлення
до свого здоров’я та здоров’я інших громадян, формування гігієнічних навичок
і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного і
психічного здоров’я;
4.
встановлення доброзичливих, позитивних
взаємовідносин між учнями різних національностей, відпрацювання навичок
поведінки, які базуються на розумінні, терпимості, компромісі, самоповазі та
повазі до оточуючих;
5.
формування комплексу таких
особистісних якостей і рис характеру, як патріотична свідомість,
відповідальність і мужність, готовність працювати на благо Батьківщини,
захищати та зміцнювати її міжнародний авторитет; повага до культури, звичаїв
і традицій національних спільнот в
Україні, висока культура міжнаціонального спілкування;
6.
формування соціальної активності та
громадянської самосвідомості молоді через розвиток учнівського
самоврядування, яке має діяти на основі демократичних цінностей;
7.
активне залучення батьків до
загального виховного процесу, використання їх творчих можливостей в
позакласній роботі.
Я
вважаю, що майбутнє України належить молоді. Якою буде молодь, якою буде її
життєва позиція, які цінності
будуть у її свідомості таким
курсом і піде наша країна.Тому основна мета виховання моїх учнів 11-Б класу -
це виховати людину гуманну, творчу, відповідальну, з почуттям власної
гідності, чесну, толерантну, працелюбну,з активною життєвою позицією,яка плекає
українські традиції, духовні цінності, володіє відповідними знаннями,
вміннями та навичками, здатна реалізувати свій потенціал в умовах сучасного
суспільства, сповідує європейські цінності, готова до виконання обов’язку із
захисту Батьківщини, незалежності та територіальної цілісності України.
Я можу
виділити такі етапи виховної системи
класу:
·
Проектування ( це становлення
колективу класу та правил життя у колективі , проведення діагностики
навчально-виховного процесу )
·
Становлення (кожен займає своє місце)
·
Розвитку та функціонування (
затвердження напрямків роботи з колективом, розвиток найкращих якостей учнів.
Постійна діяльність колективу)
Наш
клас займає важливу роль і місце у виховному просторі нашої школи, тому що мої учні активні, творчі, відповідальні,
ініціативні, та є активними учасниками шкільного самоврядування, шкільних та
позашкільних навчально-виховних заходів.
|
практично-діяльнісний компонент
(стратегії та методи виховної роботи,
організаційні форми – індивідуальні, групові, колективні, масові;
спілкування, тактика та стиль діяльності класного керівника)
|
Виховання
ціннісних ставлень в учнів здійснюється через навчальні предмети, на класних
годинах, тематичних вечорах та предметних тижнях,у позаурочний час, під час
екскурсій, подорожей, у взаємодії з батьками.
І. Виховання під час навчального
процесу.
Формування
комплексу таких особистісних якостей і рис характеру, як патріотична
свідомість, відповідальність і мужність, готовність працювати на благо
Батьківщини, захищати та зміцнювати її міжнародний авторитет; повага до
культури, звичаїв і традицій національних
спільнот в Україні, висока культура міжнаціонального спілкування здійснюється
на уроках української мови та літератури, історії, зарубіжної літератури. Під
час уроків іноземної мови вдається встановлення доброзичливих, позитивних
взаємовідносин між учнями різних національностей, відпрацювання навичок
поведінки, які базуються на розумінні, терпимості, компромісі, самоповазі та
повазі до оточуючих. Формуванню комплексу особистісних якостей, які є
спонукальною силою повсякденних дій, вчинків, поведінки, способів мислення,
що стають основою морально виправданим вчинкам, надається перевага природничим
наукам.Розвиток фізичної, соціальної, психічної та духовної складових
здоров’я, забезпечення умов збагачення власного досвіду збереження здоров’я і
функціональних можливостей організму, шляхом розвитку природних здібностей та
основних фізичних якостей учнів переважно відбувається на уроках фізичної культури
та в спортивних секціях тощо.Учні класу виявляють свідоме ставлення до
навчання, з більшості предметів мають бали достатнього і високого рівня.
Активна
участь в олімпіадах, турнірах, вікторинах, інтерактивних конкурсах з
української мови та літератури, іноземної мови, історії, правознавства,
географії, біології, математики, інформатики, фізики, хімії згуртовує
учнівський колектив. Така діяльність сприяє розвитку особистості, самоствердженню
в певному середовищі, в колективі класу. Перемога кожного сприймається як
перемога всього нашого 11-Б класу.
ІІ. Виховання на класних годинах.
На
класних годинах увага зосереджується на розвитку в учнів умінь співпрацювати
в групі та колективі. У роботі з вихованцями застосовую активні та
інтерактивні методи виховання, технологію педагогічної підтримки та
партнерства, що дає позитивні результати, бесіди на морально – етичні теми,
тренінги, тестування, вікторини, усні журнали, ділові ігри, «метод проектів».
При цьому враховую психічні та
фізіологічні особливості своїх учнів. Тренінгові заняття, проектні технології
створюють унікальні передумови для розвитку ключових компетенцій і
самостійності вихованців, стимулюють їхню природну допитливість й творчий
розвиток. На класних годинах увага зосереджується на розвитку в учнів умінь
співпрацювати в групі та колективі.Були проведені:
·
класні години:
«
Я єсть народ, якого Правди сила ніким звойована ще не була!»,
«Відповідальність людини за свої вчинки», «Декларація прав дитини. Основні
положення декларації», «Як попередити шкідливі звички»,
«Безвідповідальність
та наслідки», «Толерантність врятує світ», «Шануй матір свою…», «Безпечний
рух – запорука життя », «Козацька слава не вмре, не загине», «Історія міст і
сіл Волині»;
·
бесіди:
«Не робиіншому того, чого не бажаєшсобі», «Здоровий
спосібжиття – ценеобхідно», «Комп’ютерназалежність», «Культура
поведінки», «Мистецтво спілкування»;
·
акції:
« Спасемо планету», «Добро починається з тебе»,
«Чистеподвір’я», «Ветеран живепоруч»;
·
тематичнівечори:
«Андріївськівечорниці», «Ой, хтохтоМиколаялюбить…»,
«Пам'ятіЛесіУкраїнкиприсвячується…»,
«Наша дума,
нашапісня
невмре, не загине...
От де, люде, наша слава,
Слава України!», тощо.
·
тижніанглійськоїмови,в
якихучні 11-Б класузавждиприймаютьбезпосередню участь:
“ MagicWinter”, “Christmas
is coming!”, “MerryChristmasandHappyNewYear!”, “Allyouneedislove”, “It’sHalloween”.
Участь
в тематичних тижнях, особливо в тижнях англійської мови в школі, для учнів є
надзвичайно цікавими, приємними та всебічно розвиваючими. Діти не лише
показують свої вміння володіти іноземною мовою, рівень знань про звичаї,
традиції, культуру поведінки, стиль життя інших національностей. Вони
розвивають, формують, збагачують себе як творчихособистістей. Учні 11-Б класу
є генератором ідей стосовно постановок, сценаріїв, організації різноманітних
заходів. Я з надзвичайною приємністю залучаю дітей до спільної роботи і
насолоджуюсь разом з ними нашими успіхами та перемогами. Кожного разу пишаюсь
постановкою прекрасних колективних танців, які відображають культуру тої чиї
іншої країни, милуюсь професійним ставленням до вибору мелодійних пісень
нашої країни і країн, мови яких діти вивчають в школі. Щоразу учні дивують
своїми акторськими вміннями, занурюючи своїх глядачів у світ чарівних казок,
перевтілюючись в героїв літературних творів, сучасних веселих жартівливих
постановок. Ми завжди намагаємось висвітити найактуальніші сфери життя та
діяльності українців, а також відобразити спосіб життя, культуру, традиції
людей англомовного середовища.
ІІІ. Позаурочна виховна робота.
Здатність
до активної діяльності, бережне ставлення до природи, уміння адекватно
оцінювати власні вчинки та вчинки інших, конструктивно вирішувати життєві
ситуації, вироблення навичок суспільно корисної праці, працездатності,
громадянської активності – це сфера позакласної діяльності.
Важливим
аспектом створення міцного дружнього учнівського колективу, на моє
переконання, є організація та
проведення екскурсій. В учнів розвиваються здібності діяти з пізнавальних
позицій у оточуючому їх навколишньому світі; безпосередньо сприймати і
вивчати життєві явища
і процеси. Екскурсії сприяють розвитку наукового
мислення, інтересу довивченого матеріалу, ознайомлення з культурно-суспільним
надбанням нашого народу та людства, національними традиціями. Вдало
організовані і проведені екскурсії допомагають формувати емоційну сферу
дітей:почуття прекрасного, відчуття
радості пізнання, бажання бути
корисними людям.При виборі об'єктів для проведення екскурсій я завжди
враховую перелік комплексних навчально-тематичних екскурсій з учнівською
молоддю "Моя країна - Україна", визначених краєзнавчих,
географічних, етнографічних та історичних об'єктів, туристсько-краєзнавчих
екскурсійних маршрутів, а також зацікавленість та побажання дітей.На мою думку, жодна анкета не даєстількиінформації про учнів, як
спостереження та спілкування з ними в позашкільнійсфері. Хочетепізнатисвоїхвихованців
- проводьтебільшевільного часу з ними, сходітьіз ними в похід, хай
відчуютьтруднощітуристичногожиття. Нехай просто посидять -
помріютьбілявечірньогобагаття, послухають звуки осінньогочивесняноговечора,
пофантазують. Перебуваючи з дітьми за межами школи,
можнавідкритибезлічсекретівїхповедінки. До того ж тут вони
станутьсправжнімиприродолюбами, цінителямикраси, тут зміцнитьсяїх дружба.Декількаразів
на рік мидружнімкласомвирушаємо на відпочинок на о. Лісне,
щознаходитьсяпоблизу м.Володимир-Волинського.
Ми намагаємось забути всідомашнісправи, проблеми, шкільніклопоти на декілька
годин. Творчийколективкласузавждиготуєцікавупрограмупроведення часу. Ми
граєморізніігри, співаємо, декламуємовірші, розігруємо сценки. Відпочинок
проходить активно, весело, енергійно, у дружньомуколективікласу.
Всістараютьсяпригостити один одного різнимисмаколиками, які приносимо здому.
Дуже часто до нас долучаються і батьки школярів, якізавждипоказуютьдостойний
приклад своїмдітям, та й багаточогоможутьнавчитися у своїхдітей.Впродовж
шести роківмоєївиховноїдіяльностія побувалаз учнямив
різнихкуточкахнашоїУкраїни : ми відвідаливизначнімісця, пам'яткиархітектури,
історичніоб'єкти у Луцьку, Рівному, Львові, Жовкві, насолодилися прекрасною
культурною та історичноюспадщиноюВолинського краю, здобулиестетичнезадоволеннявідмилування
красою Прикарпаття та Закарпаття. Кожнаекскурсіямістилаконкретну мету та
завдання. Наприклад, екскурсія в Колодяжнезбагатилазнанняучнів про життя та
творчістьукраїнськоїпоетесиЛесіУкраїнки. Подорож замками Львівщини дозволила
дітямпоринути в атмосферу минулихстоліть, дізнатись про стиль
життяукраїнськоїзнаті та простихлюдей.Величнемісто Лева радіснозустріло нас
історичними музеями,тематичнимипарками,ароматнимикав'ярнями,смачним
шоколадом, затишними скверами, розважальними комплексами та щирими людьми. Учнямвипала
чудесна нагодазбагатитисвоїестетичніякості, переглянувши мюзикл «Гуцулка
Ксеня» у Національномуакадемічномуукраїнському драматичномутеатріім. М.
Заньковецької.Рівненщина справила на нас незабутнєвраженнясвоїмикраєзнавчимимузеями,
зустріччю з різноманітнимизвірами у зоопарку, веселим катанням на льоду в
«Екваторі». Не вистачаєслівописатиескурсії до мальовничих Карпат.
Прикарпаттяподарувало нам красу осінніхкраєвидів, височезнихгір,
стрімкихрічок, щирість та гостинність людей, вечірніпосиденькибілявогнища,
відкритірозмови, довірливівідносини. Закарпаття….Чарівний край…Берегове,
Колочава, Мукачево, Ужгород…Захоплююча природа, казкова атмосфера,
історичнібудівлі, вулиці, термальні води, макетидавніхпоселеньукраїнців, національний колорит- все цевикликало в
учнівщиріпозитивніемоції, незабутнівраження, гордість за величі красу своєїкраїни.
Екскурсіїсприяютьзгуртованостікласногоколективу, встановленню в
класідоброзичливих, щирихстосунків, виробленнюсвідомогоставлення до навчання
і виховання.
ІV. У взаємодії з батьками.
У
створеній В. Сухомлинським системі виховання стосунків між особистістю і
колективом важливе місце займає спільна діяльність сім’ї та школи. Зокрема, у
своїй праці ―Павлиська середня школа‖ педагог зазначає: ―Найбільш повноцінне
суспільне виховання - це, як відомо, шкільно-сімейне. Сім’я з її взаєминами
між дітьми і батьками - перша школа інтелектуального, морального, естетичного
і фізичного виховання. Батько, мати, старші брати і сестри, дідусь і бабуся -
перші вихователі дітей у дошкільному віці і лишаються ними, коли їхні
вихованці пішли до школи. Духовне і морально-естетичне багатство сімейного
життя - найголовніша умова успішного виховання дитини і в домашніх умовах, і
в дитячому садку, і в школі.‖ На думку В. Сухомлинського, шкільно-сімейне
виховання не тільки дає змогу добре виховати молоде покоління, а й одночасно
дуже важлива умова вдосконалювання морального обличчя сім’ї, батька і матері.
―Без виховання дітей, без активної участі батька і матері в житті школи, без
постійного духовного спілкування і взаємного духовного збагачення дорослих і
дітей неможлива сама сім’я як первинний осередок суспільства, неможлива школа
як найважливіший навчально-виховний заклад і неможливий прогрес суспільства‖.
Сім’я
дає дитині первинну підготовку до життя, яку школа все-таки не може дати,
тому що необхідний безпосередній дотик до світу близьких, які оточують
дитину, світу дуже рідного, дуже потрібного, світу, до якого дитина з перших
років звикає і з яким рахується. А вже потім народжується невідоме почуття
самостійності, яке в школі ми
стараємось підтримувати.Дуже часто ми запрошуємо батьків на класні
виховні години, бесіди, диспути, екскурсії. Дорослі діляться своїм життєвим
досвідом, а учні з теплотою і любов’ю розповідають про своїх рідних. Щорічно
ми проводимо відкриті виховні заходи для батьків: «Вклонюся тобі низенько,
моя рідна ненько!», «Різдвяні зустрічі», « Я та мої батьки. Конфлікт
поколінь», «Стежками англійських казок», «Люби! Оберігай свій рідний край!».
Учні 11-Б класу із завзяттям беруть активну участь у таких заходах,
проявляючи щирі почуття та найважливіші людські цінності, свої творчі та
акторські здібності.
На мою
думку, ціннісне ставлення до людей, сім'ї, родини, потребу в сімейному
спілкуванні можна виховати лише взаємодіючі з батьками.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар