з розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник
Тема досвіду
|
Формування особистості учня через виховання найкращих людських цінностей і норм поведінки, розвиток творчих здібностей, талантів, уподобань. Створення міцного згуртованого учнівського колективу.
|
Автор
|
Бакун Ірина Володимирівна, класний керівник 11-Б класу Володимир-Волинської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 2
|
Сфера застосування
|
Учнівський колектив.
|
Актуальність
|
Сьогодні в нашому суспільстві йде процес переосмислення ідей, теорій, історичних фактів і важливо підтримати молоде покоління в виборі ціннісних орієнтацій. Морально-правові цінності в житті людини, суспільства залишаються незмінними: добро, милосердя, співчуття, патріотизм, взаємодопомога, сумління, честь, любов.
Актуальність теми зумовлена такими факторами:
|
Наукові концепції та теорії
|
Головна мета кожної людини – максимально реалізувати свої здібності й вміння, іншими словами - знайти себе та своє місце в житті. Цій проблемі приділяли багато уваги видатні психологи та педагоги минулого: Песталоцці, Я. А. Каменський, Д. Дідро, Ж. Ж. Руссо, Р. Декарт, А. Ващенко, Б. Грінченко, В. Сухомлинський,
А. Макаренко, Ш. О. Амонашвілі, В. А. Караковський.
«Я під цілями виховання розумію програму людської особистості, програму людського характеру... Я вважаю, що ми, педагоги, повинні мати таку програму людської особистості, до якої необхідно прагнути.» А. С. Макаренко
Основними вимогами до своєї особистості, як класного керівника, вважаю: педагогічну майстерність; суспільно-гуманістичну спрямованість; ерудицію і культурний кругозір; моральний авторитет; педагогічний такт; любов і повагу до дітей; творчий підхід; постійне підвищення кваліфікації. На його думку, основна виховна функція
«Працю справжнього педагога живить віра в людину. Він повинен бути оптимістом, глибоко вірити у сили й можливості дітей, бачити насамперед усе краще, що їм притаманне, "проектувати хороше" (А. Макаренко).
У своїх працях А. С. Макаренко основну виховну функцію надавав колективу. Саме колектив веде вихованця життям, вчить його працювати, вчитися, жити, направляє на необхідний шлях. Отже, саме за допомогою колективу формується стержень моральності дитини, її поведінки в суспільстві та взаємодія з ним.
Макаренко вважав, що сім'я як колектив, зі своїм укладом, зі своїми традиціями і певним набором цінностей - база для створення правильної, з усіх точок зору, людини.
Мені особливо близька думка Шалви Олександровича Амонашвілі про можливості здійснення позитивних змін у людях. У процесі становлення особистості вирішальним фактором, за словами педагога, є самостійна діяльність, яка може забезпечити розвиток здібностей, моральних якостей, мислення, мови, трудових умінь. Цей погляд на людину і її можливості самовдосконалення є актуальним і сьогодні. Його гуманно - особистісна технологія педагогіки успішно впроваджується в життя у багатьох країнах.
У своїй роботі спираюся на закони виховання за
В. О. Сухомлинським:
Керуюсь у своїй роботі Конституцією України, Законами України
« Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді», Конвенцією ООН про права дитини, Національною програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».
|
Основна ідея
|
Сучасна педагогічна наука вважає, що сутністю процесу виховання є організація життя вихованців, формування в них стійких форм поведінки у суспільстві через навички та звички. Найбільш характерною ознакою, особливістю виховання є його
цілеспрямованість.
Загальна мета виховання полягає у формуванні соціально активної, гуманістично спрямованої особистості, яка у своїй життєдіяльності керується як загальнолюдськими, так і культурно-національними цінностями, тобто має людський та національний характер. Загальнолюдські ідеали базуються на основних правах і духовних цінностях, до яких належать: - право на життя (вітальна цінність) і право на здоров'я (валеологічна цінність); - право на людське співтовариство (соцієтальна цінність) і право на освіту, свободу (лібертальна цінність); - право на працю (прагматична цінність) і право на особисту власність (приватна цінність); - право на пізнання (гностична цінність) і право на інформацію (інформаційна цінність); - право на спілкування (комунікативна цінність) і право на індивідуальність (унікативна цінність); - право на творчість (креативна цінність) і право на всебічний розвиток (калокагативна цінність).
У своїй діяльності використовую різноманітні традиційні та інноваційні форми виховної діяльності - головне, щоб вони давали бажаний результат. В кожній дитині сонце! Моє завдання-допомогти кожному учню знайти свій шлях, повести дітей дорогою миру та добра, навчити їх мистецтву успішного життя, роботи, творчості.
|
Технологія реалізації ідеї
|
Прагну працювати творчо, а тому завжди пам’ятаю слова В.Сухомлинського: «Якою талановитою не була б людина, але якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом». Прагну самокритично оцінювати свою діяльність, її результати, намагаюся швидко адаптуватися в умовах соціальних змін. І вірю, що успіх приходить лише до того, хто його прагне, хто вміє максимально використати все найкраще із власних внутрішніх ресурсів.
У своїй роботі використовую різні виховні технології для реалізації ідеї:
• Технологія виховання успішної особистості;
• Персоніфіковане (індивідуальне) виховання;
• Проектна технологія;
• Розвивальне виховання;
• Колективні творчі справи;
• Виховання на основі системного підходу;
• Технологія співробітництва.
|
Форми, методи, прийоми, засоби
|
У своїй діяльності використовую різноманітні традиційні та інноваційні форми, методи, прийоми та засоби виховної діяльності - головне, щоб вони давали бажаний результат. Серед них:
класні години, бесіди, диспути, ділові гри, тренінги, тести, робота учнів у мобільних творчих групах, музично-історичні екскурси, акції, усні журнали, турніри інтелектуальних ігор, учнівські проекти, родинні зустрічі, предметні тижні, екскурсії. Разом з дітьми обговорюємо теми класних годин .
Одним з найактуальніших напрямків роботи є налагодження ефективної співпраці з батьківською громадськістю. Моя система роботи з батьками включає: вивчення виховного потенціалу сімей; підвищення рівня педагогічної культури батьків; залучення батьків до навчально-виховного процесу, до участі у проектах, екскурсіях.
|
Результат застосування
|
Усвідомлюючи, що класний керівник є для підростаючого покоління духовним посередником між суспільством і дитиною, прагну створити сприятливі умови для формування особистості, внести необхідні корективи у процес виховання, скоординувати зусилля педагогів, сім’ї, соціуму. Розуміючи важливість виховної діяльності класного керівника, відповідально виконую свої обов’язки, докладаю всіх зусиль, щоб виховання підлітків відбувалось в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, доброзичливості та толерантності. Особистим прикладом, поведінкою, способом життя намагаюсь побудувати такі взаємовідносини у колективі, щоб кожна дитина відчула свою значущість та потрібність.
|
Критерії ефективності
|
Педагогічний досвід відповідає тенденціям суспільного розвитку та соціального замовлення, дає високу результативність, сприяє оптимальному витраченню сил і засобів педагогів і дітей для досягнення стійких позитивних результатів навчання, виховання і розвитку.
|
Наукові джерела
|
|
Висновки
|
Я з радістю спостерігаю як зростають мої вихованці і з гордістю можу сказати, що задоволена результатами своєї роботи. Я бачу, що кожен мій вихованець має свою власну стежку в житті, яку я допомагаю їм роздивитись. А для пошуку вірних шляхів я буду користуватись і досвідом спеціалістів, і слухати власне серце, свою фантазію, і пам’ятатиму про нестандартність, яка може додати декілька яскравих кольорів до веселки нашого життя. І, незалежно від того, ким стануть мої вихованці, я впевнена, що вони будуть хорошими людьми, особистостями, достойними громадянами і патріотами нашої неньки України.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар